Cadeaukaarten zijn geen prepaid creditcards

Sinds eind vorige maand kun je met veel cadeaubonnen van bijvoorbeeld 100 of 150 euro online nog maar aankopen doen van maximaal 50 euro. Als je iets van 70 euro koopt, kun je dus maar 50 euro van je bon gebruiken en moet je 20 euro bijbetalen. De rest van die cadeaubon kun je dan bij een volgende aankoop weer gebruiken, maar elke keer met een maximum van 50 euro. Een regeling die zorgt voor ongelijk speelveld en onnodige irritatie, aldus Raymond Smits van Waesberghe van VVV Cadeaukaarten.

De beperking op de hoogte van de cadeaukaarten komt door de nieuwe Europese anti-witwasregels, die in mei in een Nederlandse wet verankerd zijn. Die zijn vooral bedoeld om het gebruik van anonieme prepaid creditcards bij het witwassen van geld tegen te gaan. Cadeaubonnen worden door de EU ook als prepaid betaalkaarten gezien en moeten dus aan dezelfde strenge regels voldoen.

De nieuwe anti-witwasrichtlijn is in mei in een Nederlandse wet verankerd. Daarop heeft Intersolve, het bedrijf dat de meeste cadeaubonbetalingen verwerkt, eind juni het maximum van 50 euro ingesteld. “We krijgen veel opmerkingen van klanten die dit niet gewend zijn en niet prettig vinden”, zegt Raymond Smits van Waesberghe van VVV Cadeaukaarten. “Maar het is de wet die dit voorschrijft. Dat is heel vervelend, maar wij kunnen niet anders.”

De Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland (BVCNL) is boos over de nieuwe regel. “Consumenten krijgen een foutmelding wanneer ze een betaling van meer dan 50 euro willen doen met een cadeaukaart”, zegt voorzitter Tamar de Leeuw. “Dit levert onnodige irritatie op en gaat ten koste van het imago van de cadeaukaart. Het verzilveren moet een feestje zijn, geen bron van irritatie.”

De branche heeft nog gelobbyd voor een uitzondering voor cadeaubonnen, maar dat is niet gelukt. VVV Cadeaukaarten en de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland blijven zich verzetten tegen de nieuwe regels. De regeling geldt alleen voor cadeaubonnen die op meerdere plaatsen inwisselbaar zijn en alleen voor online betalingen, waardoor een ongelijk speelveld ontstaat.

Lees meer hierover in het artikel van de NOS.