Duurzaamheid
VVV Nederland is de licentiegever van het VVV merk en is een organisatie die sinds jaren maatschappelijk verantwoord onderneemt. Dit doen wij zowel vanuit Destinatie Nederland als VVV cadeaukaarten.
VVV cadeaukaarten
VVV cadeaukaarten is leverancier van een van de meest bekende en vertrouwde cadeaukaarten in Nederland.
Wij zien elk cadeaumoment als een verbinding tussen mensen en willen dat moment zo persoonlijk en waardevol maken als mogelijk. Dit doen we door nieuwe functionaliteiten en services toe te voegen op het gebied van personalisatie en acceptatie en door een goede verkrijgbaarheid te waarborgen.
Destinatie Nederland
Destinatie Nederland is de netwerk- en brancheorganisatie van destinatie- en citymarketing organisaties in Nederland.
We dragen bij aan de samenwerking en kennisdeling tussen deze organisaties. Daarbij ligt de focus op het samenwerken aan een duurzame bezoekerseconomie.
VVV Nederland ondersteunt het netwerk van Destinatie- en Citymarketing organisaties in Nederland onder de vlag Destinatie Nederland. Vanuit het landelijk bureau dat gehuisvest is bij VVV Nederland wordt samengewerkt met steden en regio’s in de ontwikkeling naar een duurzame bezoekerseconomie. Met het vrijetijdsmerk VVV duiden Destinatie- en Citymarketing organisaties (DMO’s en CMO’s) aan waar in de steden en regio’s betrouwbare onafhankelijke informatie over de bestemming verkrijgbaar is.
Doel van het duurzaamheidsbeleid
Het opstellen van een duurzaamheidsbeleid helpt om op een gestructureerde manier een bijdrage te leveren aan een duurzamere toekomst. Het geeft een kader voor duurzaamheidsinitiatieven die passen bij de ambities en doelstellingen van VVV Nederland. Daarnaast helpt het beleid bij
- Het kunnen monitoren van de voortgang van de duurzaamheidsdoelstellingen
- Het verder versterken van al ingezette duurzame beweging door middel van bewustwording en het stimuleren van duurzaam gedrag
- Zowel intern als extern kunnen communiceren over onze waarde en impact op duurzaamheid
Onze duurzame ontwikkelingsdoelen
De wereld verandert in hoog tempo. Klimaatverandering, sociale ongelijkheid en toenemende druk op natuurlijke hulpbronnen vragen om actie. VVV Nederland wil actief bijdragen aan een duurzame toekomst door structureel in te zetten op doelen die er echt toe doen. We doen dit aan de hand van de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties als middel om bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Hoewel we bij meerdere SDG’s betrokken zijn, richten we ons de komende jaren in het bijzonder op drie doelen waarin we het verschil kunnen maken: SDG 3 (Goede gezondheid en welzijn), SDG 12 (Verantwoorde consumptie en productie) en SDG 17 (Partnerschappen om doelstellingen te bereiken).
SDG 3 – Goede gezondheid en welzijn
Een goede gezondheid en welzijn zijn essentieel voor het functioneren van mensen en organisaties. Binnen VVV Nederland streven we naar vitaliteit en mentale veerkracht bij medewerkers, en zetten we toerisme en recreatie in als middel om gezondheid te bevorderen.
Als werkgever zetten wij voortdurend in op het welzijn van onze medewerkers en een inclusieve werkomgeving. Dit doen wij door:
- Creëren van een gezonde werkomgeving, zowel op kantoor als thuis
- Flexibele werktijden voor een betere werk-privébalans
- Verzuimbegeleiding met focus op herstel én duurzame inzetbaarheid
- Oog voor persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit
- Stages op mbo-, hbo- en wo-niveau
- Aandacht voor diversiteit en kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt
VVV cadeaukaarten
Ambitie: Wij blijven bijdragen aan het welzijn, mentale gezondheid en waardering van medewerkers en relaties. Met het verstrekken van cadeaukaarten als blijk van erkenning dragen wij bij aan het mentale welzijn van deze groepen.
Destinatie Nederland
Ambitie: In 2030 dragen wij actief bij aan de gezondheid van mensen via recreatie en toerisme.
Om de ambitie te realiseren doen we het volgende:
- Versterking van de rol van toerisme in relatie tot mentale en fysieke gezondheid, als pijler van ons position paper
- Zet in op structurele steun vanuit het Rijk, zodat DMO’s en CMO’s campagnes kunnen voeren rond ontspanning, cultuur en natuur.
- Koppeling van toeristische initiatieven aan welzijn bevorderende activiteiten zoals wandelen en fietsen
SDG 12 – Verantwoorde consumptie en productie
Een duurzamer consumptiepatroon draagt direct bij aan minder verspilling. VVV Nederland werkt aan verantwoorde keuzes in de hele keten en stimuleert duurzaam gebruik van producten en diensten.
VVV Nederland streeft naar zoveel mogelijk emissievrij reizen. Gebruik van openbaar vervoer voor woon-werkverkeer wordt gestimuleerd. Het wagenpark van VVV Nederland zal uiterlijk 2030 emissievrij zijn.
Sinds 2019 is VVV Nederland gehuisvest op de Secoya Campus in Utrecht. De Secoya Campus is ontworpen en gebouwd als een inspirerend en duurzaam project. De gebouwen op de Campus zijn zeer energiezuinig en voorzien van tal van voorzieningen die het energieverbruik terugdringen.
VVV cadeaukaarten
Ambitie: In 2030 dragen we bij aan een bewuste cadeau-economie. Zo is onze cadeaukaart sinds 2019 gemaakt van FSC-gecertificeerd paperboard.
Om de ambitie te realiseren doen we het volgende:
- Stimuleren van digitale kaarten als duurzaam alternatief
- Het stimuleren van een circulaire economie door een verdere ontwikkeling van de ‘Besteedzoeker’ met duurzame partners zoals tweedehands winkels en goede doelen
Destinatie Nederland
Ambitie: In 2030 jagen we het netwerk (DMO’s/CMO’s/VVV’s) aan om bij te dragen aan bewuste bestemmingen (ecologisch, economisch, sociaal-maatschappelijk).
Om de ambitie te realiseren doen we het volgende:
- Faciliteren/ondersteunen van projecten/kennisuitwisseling om verantwoorde consumptie en productie te stimuleren onder partners
SDG 17 – Partnerschappen om doelstellingen te bereiken
Samenwerking is cruciaal om duurzame veranderingen te realiseren. VVV Nederland verbindt zich aan partners met dezelfde waarden om maatschappelijke impact te vergroten. Ook binnen de keten kiezen we bewust voor duurzame partners – van kantoorartikelen tot koffie, fruitboxen en logistieke processen.
VVV cadeaukaarten
Ambitie: In 2030 is VVV cadeaukaarten een erkend partner voor sociale en duurzame bestedingen.
Om de ambitie te realiseren doen we het volgende:
- Samenwerkingen met leveranciers met duurzame certificeringen
- Pilots met lokale acceptanten voor regionale besteding
- Inzet van de cadeaukaart voor sociale doelen en duurzaam toerisme
Destinatie Nederland
Ambitie: In 2030 zijn wij een toonaangevende kennispartner voor duurzaam toerisme.
Om de ambitie te realiseren doen we het volgende:
- Structurele samenwerking met DMO’s en CMO’s aan een duurzame bezoekerseconomie
- Samenwerking met partijen op gebied van natuureducatie, toegankelijkheid & inclusiviteit, digitale ontwikkelingen, kennisinstellingen ten behoeve van duurzaam toerisme
- Ondersteuning bij beleidsontwikkeling en adviestrajecten
- Langdurige samenwerkingen met gedeelde waarden en impactdoelen (voorbeelden: MKB Toegankelijk, IVN Natuureducatie, onderwijs- en kennisinstellingen, Collectief Natuurinclusief, VNO-NCW/MKB Nederland)
Monitoring en evaluatie
Elk jaar toetsen we onze voortgang op de SDG’s en stellen we waar gewenst onze koers bij. Medewerkers worden actief betrokken bij dit proces. Via medewerkerstevredenheidsonderzoeken, evaluaties en duurzame initiatieven dragen zij bij aan een organisatie die samen leert en groeit. Zo zorgen we ervoor dat ons duurzaamheidsbeleid een levend document blijft, dat meebeweegt met maatschappelijke ontwikkelingen én onze eigen ambities.
