Hoe het merk wordt toegepast (VVV Licentie)

Samen met VVV- en destinatie marketing organisaties (DMO’s) in het land heeft VVV Nederland een samenwerkingsmodel ontwikkeld, de VVV Licentie. Hiermee ondersteunt en faciliteert VVV Nederland de VVV’s en DMO’s bij het bereiken van hun hospitality en destinatiemarketing doelen. Dat doet VVV Nederland op drie manieren:

Laden van het merk VVV

Het VVV merk is als meest bekende toeristische merk van Nederland een ijzersterk consumentenmerk in de vrijetijdsmarkt. Het is een collectief merk, het laden van het merk is een gezamenlijke taak van VVV Nederland, VVV’s en DMO’s die het VVV merk gebruiken. VVV Nederland doet dat op twee manieren:

  • Door het uitgeven van de VVV licentie op grond waarvan VVV’s en DMO’s het VVV merk mogen gebruiken;
  • Door promotie van het VVV merk

VVV- en DMO’s gebruiken het VVV merk ter ondersteuning van de marketing van de bestemming. Visitormanagement & hospitality maken daar een onlosmakelijk onderdeel vanuit. Het VVV merk is hiervoor het meest herkenbare toeristische merk in Nederland en een bekend baken voor betrouwbare, lokale informatie. De VVV Licentie geeft het recht om het VVV merk te voeren op fysieke locaties en in (online) media uitingen over de bestemming.

De website vvv.nl en de VVV NL app zijn de online kanalen voor de collectieve promotie van het merk VVV en bieden consumenten antwoord op de vraag “Wat is er hier voor mij te doen?”. Bij VVV Nederland zijn +/- 80 Licentiepartners aangesloten die actief gebruik maken van het VVV Merk.

VVV producten & diensten

Om de VVV Licentiepartners te ondersteunen in de uitvoering van hun destinatiemarketing en hospitality activiteiten, biedt VVV Nederland een aantal online producten en diensten aan.

1. Een VVV gelabelde website
Een snelle, volledige responsive website gebaseerd op het Sitecore Professional systeem. De website is geschikt voor alle mobiele devices, is in een eigentijds design met een subtiele VVV signatuur en heeft de mogelijkheid om een eigen look & feel toe te passen om de lokale identiteit duidelijk te positioneren.

2. Een landelijke, digitale databank voor Toerisme, Recreatie, Cultuur en Uitgaan (NDTRC)
De Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur/Uitgaan (NDTRC) is de grootste online toeristische database van Nederland met een invoer,- opslag- en exportmodule. De databank is specifiek ontwikkeld voor en met de VVV- en destinatie marketing organisaties en is dé centrale verzamelplaats van toeristische content. Dankzij deze database zijn de VVV’s en DMO’s in staat om ’s lands grootste en meest actuele vrijetijdsaanbod over te brengen op de consument, bijvoorbeeld via talloze regionale en plaatselijke VVV websites of informatiezuilen (VVV i-punten). Maar ook op landelijke schaal via de website vvv.nl en de geo-based VVV NL app. Eenmaal ingevoerd in de NDTRC kan de data via talloze digitale kanalen worden ontsloten.

Onderdeel van de VVV Licentie is toegang tot de NDTRC om data in te voeren.
Met een volledige licentie op de NDTRC hebben gebruikers het gemak van een uitgebreide database om data in te voeren, te beheren en te ontsluiten aan de VVV gelabelde website of andere (eigen) digitale publicatiekanalen. Voor de koppeling met eigen digitale kanalen is een publicatiedatabase of een API nodig.

3. VVV API voor de landelijke digitale databank (NDTRC)
Voor VVV licentiepartners die gebruik maken van een eigen website en andere digitale kanalen, biedt VVV Nederland de VVV API. De API maakt het mogelijk om precies die informatie die nodig is uit de landelijke databank op te halen voor de specifieke website, app etc. van de licentiepartner. Voor diegenen die een VVV gelabelde website gebruiken is geen aparte API nodig.

4. Digitale VVV informatiezuilen
De digitale VVV informatiezuil (VVV i-punt) is een aanraakscherm waarmee bezoekers eenvoudig informatie kunnen opzoeken over wat de bestemming aan vrijetijdsmogelijkheden te bieden heeft. De informatie op de VVV informatiezuil komt direct uit de landelijke databank NDTRC.  Een VVV i-punt zorgt op een eigentijdse en interactieve wijze voor een bredere distributie van het lokale toeristische aanbod op die plekken waar de gast van de bestemming al is, zoals in bezoekerscentra, horeca, natuurpoorten, winkelcentra, OV etc.  VVV Nederland levert verschillende modellen passend bij de betreffende locatie.

Meer over de mogelijkheden van de
VVV Licentie lees je in de brochure
VVV en destinatiemarketing 2017 – 2019”.