VVV & destinatiemarketing

Op 22 februari 1885 werd in café Walram in het Zuid-Limburgse Valkenburg de eerste VVV opgericht. Een aantal ondernemers zocht naar mogelijkheden om hun regio te promoten en bezoekers te laten zien er ervaren wat Valkenburg te bieden heeft.

Na de start in Valkenburg ontstonden er VVV’s in heel Nederland. Onafhankelijke vestigingen zijn nauw met elkaar gaan samenwerken waaruit de landelijke koepelorganisatie VVV Nederland is ontstaan.

Inmiddels houdt een VVV- of destinatie marketing organisatie (DMO) zich niet alleen meer bezig met informatieverstrekking, maar maakt de marketing van stad of regio ook een belangrijk onderdeel uit van een VVV-of destinatie marketing organisatie. Ook op het gebied van wonen en werken. VVV’s bieden bezoekers en bewoners inspiratie, advies en tips over allerlei zaken die betrekking hebben op de stad of regio en bieden daarnaast ook een breed assortiment aan producten aan zoals cadeaukaarten, streekproducten en fiets- en wandelroutes. Tevens ondersteunt een VVV- of destinatie marketing organisatie ook lokale ondernemers bij het vermarkten van hun producten en/of diensten binnen de stad of regio.

VVV Nederland helpt, ondersteunt en faciliteert VVV- en destinatie marketing organisaties bij haar destinatiemarketing met de VVV Licentie.