VVV & destinatiemarketing

VVV staat voor Visitormanagement & hospitality in stad en streek. Zo is VVV een wezenlijk en onlosmakelijk deel van de keten van destinatiemarketing en destinatiemanagement.

DNA van de destinatie

De allerbelangrijkste functie van VVV is die van icoon en baken voor gasten en bezoekers die al op de plaats van bestemming zijn. VVV is geworteld in het DNA van de destinatie en ondersteunend aan het merk van de stad of de streek. De VVV is de fysieke plek waar je geïnspireerd wordt in de sfeer van de bestemming. Waar je op weg wordt geholpen met op jouw wensen toegesneden informatie. Waar professioneel gastheerschap is gekoppeld aan persoonlijke kennis van de bestemming.

IJzersterk consumentenmerk

Het VVV merk is als meest bekende toeristische merk van Nederland een ijzersterk consumentenmerk. Dat blijkt telkens weer uit onafhankelijke onderzoeken van gerenommeerde bureaus als LAgroup (2014), European Institute for Brand management (EURIB, 2015) en Blauw Research (2014).

Bekend en gewaardeerd

VVV is niet alleen heel bekend, consumenten waarderen de VVV ook bijzonder goed. Waarden als klantgericht, behulpzaam, deskundig, betrouwbaar, professioneel en gastvrij zijn op VVV van toepassing. Stakeholders van VVV zien VVV in hoge mate als betrouwbare partner binnen de destinatiemarketing en erkennen de bijdrage die VVV levert aan de lokale/regionale vrijetijdseconomie. De Erasmus Universiteit Rotterdam becijferde zelfs dat VVV leidt tot 16% netto meer bestedingen bij de lokale horeca, vrijetijdsbedrijven en detailhandel (Erasmus Universiteit 2013).

VVV in Nederland

Bij VVV Nederland zijn begin 2016 76 (destinatiemarketing)organisaties aangesloten die actief gebruikmaken van het merk VVV en de diensten en producten van VVV Nederland. In totaal exploiteren zij 146 VVV-vestigingen, 195 VVV-Informatiepunten (‘shop-in-shop’) en ruim 130 digitale touchscreen VVV informatiezuilen.

DMO’s en VVV Nederland

VVV Nederland de bij haar aangesloten DMO/VVV organisaties op het gebied van informatiemanagement, kennisuitwisseling, belangenbehartiging, onderzoek en collectieve promotie van het VVV merk. Zo organiseren we kennisdagen, symposia en workshops over uiteenlopende onderwerpen, ontwikkelen we VVV websites, beheren we vvv.nl en ontwikkelen en onderhouden de Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur/uitgaan, de NDTRC.

NDTRC

VVV Nederland ontwikkelt en onderhoudt samen met de aangesloten DMO/VVV organisaties de Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur/uitgaan (NDTRC). Deze databank is essentieel voor de invoer, opslag en distributie van vrijetijdscontent die door DMO/VVV organisaties wordt ingevoerd en vanuit de NDTRC wordt ontsloten voor hun eigen online platforms. Ook de landelijke online platforms van VVV Nederland worden vanuit de NDTRC gevoed, zoals vvv.nl en de VVV app.