VVV met stip op 1

Verschillende onderzoeken de afgelopen jaren tonen aan dat de VVV een zeer sterk en relevant merk op de vrijetijdsmarkt is. Zo onderzocht Blauw Research in 2011 wat onder Nederlandse consumenten het meest bekende consumentmerk voor toerisme en recreatie is. Hun conclusie: VVV staat met stip op 1! Daarnaast blijkt dat VVV één van de meest gebruikte ingangen is als het gaat om het zoeken naar informatie over vrije tijd in Nederland.

Meerwaarde

In 2013 concludeert EURIB dat het merk VVV stijgt in de top 100 van Meest Onmisbare Merken van Nederland en dat het binnen de categorie ‘reisorganisaties’ zelfs de eerste plaats bezet. In datzelfde jaar concludeert de Erasmus Universiteit Rotterdam na onderzoek naar de economische meerwaarde van de VVV dat bezoekers van de VVV tot ruim 16% extra besteden. Bestedingen die rechtstreeks ten goede komen aan die organisaties en bedrijven waar de VVV’s voor werken, namelijk: horecagelegenheden, musea, attractieparken en logiesverstrekkers.

ontwikkeling-naamsbekendheid

De meeste destinatiemarketingorganisaties zoals Amsterdam Marketing, het Veluws Bureau voor Toerisme of Marketing Groningen zetten het VVV merk actief in voor het contact met de consument. Dat de VVV een belangrijke rol vervult binnen de citymarketing en daarmee een fundamentele bijdrage levert aan de lokale economie onderstreept ook bijzonder hoogleraar city- en regiomarketing aan de Radboud Universiteit Nijmegen Gert-Jan Hospers in zijn boek ‘Er gaat niets boven citymarketing’. Hospers: “Een plaats kan nog zo’n mooie positionering hebben, een fysiek of online bezoek aan de VVV is een van die momenten waarop het aankomt”.