VVV en destinatiemarketing

De vrijetijdseconomie wordt steeds belangrijker. Ook als economische motor. Bestemmingen zijn daarom op zoek naar hun ‘DNA’. De relatie tussen de vraag van de consument en het aanbod van de bestemming speelt hierbij een grote rol. Een sterk merk (de naamsbekendheid van de VVV is maar liefst 98 procent) en een krachtige belofte zijn hierbij essentieel.

VVV verbindt

VVV, hét consumentenmerk op de vrijetijdsmarkt, is de gastheer die de verbinding legt tussen de wensen van de consument en het ‘DNA’ van de bestemming. En dat doet de VVV als geen ander. Doordat zij geworteld is in de ‘couleur locale’ en daardoor de persoonlijke gids is die het bezoek aan de bestemming weet te verrijken.

VVV-licentie

Samen met de Destinatie Marketing – en Citymarketingorganisaties (DMO/CMO’s) heeft VVV Nederland een nieuw samenwerkingsmodel ontwikkeld. De VVV Licentie.
Hiermee ondersteunt VVV Nederland de DMO’s en CMO’s bij het bereiken van hun hospitality doelen. Dat doet VVV Nederland op drie manieren:

  • laden van het VVV merk;
  • faciliteren van een kennis- en informatieplatform voor DMO’s en CMO’s;
  • leveren van specifieke VVV producten en diensten.

Laden van het merk VVV

Het ijzersterke consumentenmerk VVV is een collectief merk. Het laden van het VVV merk is een gezamenlijke taak van de CMO’s en DMO’s die het VVV merk gebruiken, en van VVV Nederland. VVV Nederland doet dat op twee manieren:

  • door het uitgeven van de VVV Licentie op grond waarvan CMO’s en DMO’s het VVV merk mogen gebruiken;
  • door collectieve promotie van het VVV merk.

DMO en CMO’s gebruiken het VVV merk ter ondersteuning van de marketing van de bestemming. Visitormanagement & hospitality maken daar een onlosmakelijk onderdeel vanuit. Het VVV merk is hiervoor het meest herkenbare toeristische merk in Nederland en super bekend baken voor betrouwbare, lokale informatie. De VVV Licentie geeft het recht om het VVV merk te voeren op fysieke locaties, op online toeristische informatiekanalen en in printmedia over de bestemming.

De website vvv.nl en de VVV NL app zijn de online kanalen voor de collectieve promotie van het merk VVV. vvv.nl biedt consumenten antwoord op de vraag “Wat is er hier voor mij te doen?”. Met de VVV NL app heeft de consument altijd en overal VVV informatie op een mobiel device beschikbaar.

Kennis- en informatieplatform voor DMO’s en CMO’s

Samen met de VVV- en Destinatiemarketing organisaties heeft VVV Nederland een nieuw kennis- en informatieplatform opgezet; Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland, hét Kennisnetwerk voor destinatiemarketing & cityhospitality. Dit kennisnetwerk biedt VVV Licentienemers de mogelijkheid kennis te delen en informatie uit te wisselen. Zo kan gebruik worden gemaakt van elkaars expertise en kunnen gezamenlijke belangen voor het voetlicht gebracht worden. Het Kennisnetwerk richt zich op de volgende thema’s:

  • Hospitality
  • Onderzoek
  • Binnenland Marketing
  • Digital Innovation
  • Human Capital
  • Financiering

Leden van de VVV Licentienemers vormen expertgroepen op deze thema’s waarbinnen vraagstukken samen opgepakt kunnen worden, en ervaring en kennis gedeeld kan worden.

Bekijk de animatiefilm over het Kennisnetwerk Destinatie Nederland.

VVV producten en diensten

Om de VVV licentienemers te ondersteunen in de uitvoering van hun visitormanagement en hospitality activiteiten, biedt VVV Nederland een aantal VVV gelabelde producten en diensten.

1. VVV Website CMS
Een snelle, volledig responsive website gebaseerd op het Sitecore Professional systeem, geschikt voor alle mobiele devices in een  eigentijds design met een subtiele VVV signatuur, en de mogelijkheid van een eigen look & feel om de lokale identiteit duidelijk te positioneren.

2. Licentie NDTRC (invoer-, opslag en exportservice)
De Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur/Uitgaan is de grootste digitale toeristische database van Nederland met een invoer-, opslag- en exportmodule. Een digitale database is nodig voor het aansturen van websites, digitale informatiezuilen, apps, etc.

De NDTRC is specifiek ontwikkeld voor en met de DMO/CMO/VVV organisaties en is dé centrale verzamelplaats van toeristische content. Eenmaal ingevoerd in de NDTRC kan de data via talloze digitale kanalen worden ontsloten. Onderdeel van de nieuwe VVV Licentie is toegang tot de NDTRC om data in te voeren. Daarmee worden bijvoorbeeld VVV.nl en de VVV app gevoed.

Met een volledige licentie op de NDTRC hebben gebruikers het gemak van een uitgebreide database om data in te voeren, te beheren, en te ontsluiten aan de VVV website of andere (eigen) digitale publicatiekanalen. Voor de koppeling met eigen digitale kanalen is een publicatiedatabase of een API nodig.

3. VVV API voor de NDTRC
Voor VVV Licentienemers die gebruik maken van een eigen website en andere digitale kanalen, biedt VVV Nederland de VVV API. De API maakt het mogelijk om precies die informatie uit de NDTRC op te halen die nodig is voor de specifieke website, app etc. van de NDTRC licentienemer. Voor elk digitaal distributiekanaal (website, app etc.) moet er een nieuwe API key worden ingeregeld. Het kan dus zijn dat een NDTRC licentienemer verschillende API keys nodig heeft om de verschillende online publicatiekanalen met data te voeden. Voor diegenen die hun website maken met behulp van het VVV website CMS is geen aparte API key nodig.

4. Digitale touchscreen VVV informatiezuilen
De digitale VVV informatiezuil (VVV i-punt) is een aanraakscherm waarmee bezoekers eenvoudig informatie kunnen opzoeken over wat de bestemming aan vrijetijdsmogelijkheden te bieden heeft. De informatie op de VVV informatiezuil komt direct uit de NDTRC Een VVV i-punt zorgt op een eigentijdse en interactieve wijze voor een bredere distributie van het lokale toeristische aanbod op die plekken waar de gast van de bestemming al aanwezig is, zoals in bezoekerscentra, horeca, natuurpoorten, winkelcentra, OV-centra, etc.VVV Nederland levert verschillende modellen passend bij de betreffende locatie. Kijk voor meer info over mogelijkheden en kosten op www.vvvvestigingsformule.nl.