Hoe het destijds begon

Ruim 130 jaar geleden, in 1885, werden aan de cafétafel van een vergeten Limburgs stadje de eerste plannen voor het bevorderen van het lokale toerisme gesmeed. Sinds die tijd is de VVV (voorheen Vereniging van Vreemdelingenverkeer) een begrip in ons land waar het gaat om het informeren en attenderen van toeristen op de mogelijkheden voor toerisme, recreatie en vrijetijdsbesteding en het optimaal benutten ervan.

Valkenburg aan de Geul

Het begon allemaal in Valkenburg a/d Geul, toen op 22 februari 1885 in café-zaal Walram de eerste VVV werd opgericht. In een periode dat de woorden ‘toerisme’ en ‘marketing’ nog niet bestonden, zocht een aantal Valkenburgse ondernemers naar mogelijkheden om hun regio weer economisch interessant te maken. Ooit was ‘hun’ Valkenburg namelijk een welvarende stad geweest, met de unieke ‘hoogteburcht’ als machtig landmerk. Maar de tijden waren veranderd. Het Middeleeuwse kasteel was in de zeventiende eeuw tot ruïne gebombardeerd en de moeilijk bereikbare stad was sindsdien een onbetekenend klein dorp geworden. Tot 1853. Toen er een treinverbinding kwam tussen Maastricht en Aken.

Impuls

Reizigers uit Luik en Aken die vanuit de trein het middeleeuwse plaatsje zagen liggen, raakten in de ban. En af en toe ontdekte ook een ‘Hollander’ het stadje. Soms bleef hij zelfs een nachtje slapen om volop te genieten van de prachtige omgeving. Eenmaal thuis verschenen hun enthousiaste verhalen in kranten en tijdschriften. Valkenburg was bovendien de achtergrond in de in 1878 verschenen succesroman ‘Elisabeth de jonkvrouw van ’t Kasteel te Valkenburg’ van Betsy Perk. Stedelingen ontdekten Valkenburg als ideale vakantiebestemming en rustoord. ‘Hier moet meer uit te halen zijn’, moeten de ondernemers vervolgens gedacht hebben. De interesse werd actief geprikkeld. Daarnaast werden nieuwe redenen gecreëerd om bezoekers langer te laten blijven. Ze ontwikkelden innovatieve promotiecampagnes en organiseerden fakkeltochten in het stadje en door de gangenstelsels van de mergelgrotten; men plaatste bankjes en maakte informatieboekjes. En het werkte, Valkenburg werd weer een begrip en de economie kreeg een impuls.

Landelijk

In recordtijd schoten vervolgens door heel Nederland de VVV’s uit de grond. Het toerisme in het hele land bloeide op. Onafhankelijke vestigingen gingen nauw met elkaar samenwerken. Er kwam een landelijke koepelorganisatie , die uitgroeide tot het huidige VVV Nederland. Inmiddels is de toeristische dienstverlener uitgegroeid tot een oer-Hollands merk. Niet meer weg te denken voor de consument en een belangrijke partner voor overheid en bedrijfsleven.

De rol van informatieverstrekker is in de loop der jaren natuurlijk steeds verder uitgebreid. Ook de marketing van stad en streek maakt onderdeel uit van het takenpakket. En de VVV’s bieden de bezoekers een breed assortiment aan producten en diensten, waaronder cadeaubonnen, concertkaarten, excursieprogramma’s, streekproducten en routes. Al met al goed voor een omzet van honderden miljoenen euro’s per jaar.