VVV Nederland blij met Keurmerk Cadeaukaarten

Met het overeenkomen van tweezijdige Algemene Voorwaarden Cadeaukaarten door de Consumentenbond en een kopgroep van uitgevers van Cadeaubonnen/kaarten/giftcards is de komst van het Keurmerk Cadeaukaarten een feit.

Stichting Keurmerk Cadeaukaarten

In het VARA televisieprogramma “Kassa” van zaterdag 13 februari jl. kwam de oprichting van de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten aan de orde. Dit naar aanleiding van het feit dat de Consumentenbond en een aantal uitgevers van Cadeaukaarten – waaronder VVV Nederland – afspraken hebben gemaakt over het gebruik van de Algemene Voorwaarden Cadeaukaarten. Deze Algemene Voorwaarden zijn gekoppeld aan het nieuwe Keurmerk Cadeaukaarten.

Duidelijkheid voor de consument

“Wij zijn blij dat een aantal prominente spelers op de cadeaubonnenmarkt deze stap hebben gezet”, aldus Raymond Smits van Waesberghe, manager marketing & businessontwikkeling bij VVV Nederland. “Het is erg belangrijk dat de consument duidelijk wordt geïnformeerd over zaken als de geldigheidsduur en de beschikbaarheid van voldoende mogelijkheden om de cadeaukaart in te wisselen. Hierover zijn afspraken gemaakt in de tweezijdige Algemene Voorwaarden. Deze voorwaarden zijn onderdeel zijn van een set aan kwaliteitscriteria die aan het mogen voeren van het Keurmerk Cadeaukaarten zijn verbonden.”

Geldigheid en beschikbaarheid

In de voorwaarden zijn afspraken gemaakt over de minimale geldigheid. Die is gesteld op 3 jaar. Ook verplichten uitgevers zich om ervoor te zorgen dat er voor de cadeaukaart een passend aanbod van acceptanten is, zodat de consument de cadeaukaart goed kan inwisselen. Voor VVV Nederland verandert er in de praktijk niets. De VVV Cadeaubon is al onbeperkt geldig, de Cadeaukaarten van VVV zijn 5 jaar geldig, en alle cadeauproducten kennen uitgebreide bestedingsmogelijkheden.

Betrouwbaarheid

Onderdeel van het Keurmerk Cadeaukaarten is ook een toets op de betrouwbaarheid door een onafhankelijke keuringsinstantie. Er wordt gekeken of de uitstaande gelden
op een veilige manier worden beheerd en of de uitgever in staat is om aan zijn verplichtingen richting de acceptanten te voldoen. Voor VVV Nederland geldt dat de tegoeden van de VVV Cadeaubon zeer conservatief en veilig in bankdeposito’s worden beheerd. Over de financiële resultaten wordt in het jaarverslag duidelijke informatie verstrekt. Op dit moment kent de VVV Cadeaubon een dekkingsgraad van ruim 106%. De tegoeden van de Cadeaukaarten van VVV zijn ondergebracht in een Stichting Derdengelden, en vallen onder het regime van de Wet Financieel Toezicht op de Elektronische GeldInstellingen (EGI).