Anya Niewierra viert 25-jarig VVV jubileum

Op 1 februari 1993 startte het VVV avontuur van Anya Niewierra – nu algemeen directeur van VVV Zuid-Limburg – in het Spaans Leenhof aan het Theodoor Dorrenplein in Valkenburg aan de Geul. Ze leidde destijds als piepjonge VVV-directeur de fusie tussen de kleine VVV’s in Zuid-Limburg, was medeoprichter van Stichting Kerststad Valkenburg en organiseerde het 125-jarig bestaan van de VVV’s in Nederland met als hoogtepunt een bezoek van toenmalig Koningin Beatrix. Samen met het binnen halen van de titel ‘Tourism for Tomorrow Award 2016’ voor beste bestemming ter wereld voor Parkstad, waar Niewierra als echte Kerkraadse meer dan trots op is. Stuk voor stuk wapenfeiten uit een bewogen carrière met nog voldoende uitdagingen voor de toekomst.

In 1982 behaalde Niewierra haar gymnasium diploma op Rolduc in Kerkrade waarna de NHTV (Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer) in Breda cum laude werd afgesloten met afstudeerrichting: toerisme economisch. Tussendoor werkte ze als reisadviseur, chatelleider en touroperator en deed ze een extra studie om de Franse taal machtig te worden. In 1987 kwam dit al goed van pas als projectleider van België & Frankrijk voor het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC). Uiteindelijk belandde Niewierra – na een zijstap in de uitzendbranche – bij de VVV.

Wapenfeiten

Anya Niewierra nam in 1993 de leiding over van VVV Het Geuldal en was van 1998-2001 verantwoordelijk voor de voorbereiding en uitvoering van de juridische fusie tussen alle VVV’s in Zuid-Limburg (m.u.v. Maastricht). Inmiddels neemt Niewierra als toeristische denktank deel aan tientallen stuur- en werkgroepen, commissies en platforms in Zuid-Limburg, de Euregio, Nederland en op internationaal niveau. Niewierra brengt graag partijen samen, richtte in 2003 de Samenwerkende VVV’s Limburg (SVL) op, werd in 2012 de eerste president van EDEN (European Destinations of Excellence) – een samenwerkingsverband van toeristische bestemmingen ter wereld. Is vanaf 2014 bestuurslid van Necstour, een samenwerkingsverband van de grote toeristische regio’s in Europa én adviesorgaan van de Europese commissie. En leidde in 2015 de oprichting van ‘Stichting het Hart van Europa’, de Euregionale VVV van Luik, Belgisch Limburg en Nederlands Zuid-Limburg. Haar nevenfuncties maken haar een veel gevraagd spreker op congressen in binnen- en buitenland.

Hoogtepunten

Haar carrière telde vele mooie momenten. Bijvoorbeeld in 2010 het winnen van de Zilveren Ara in Brazilië voor de internationale toeristische film ‘Lust for Life’ over Zuid-Limburg. In datzelfde jaar werd ook een Goldene Stadttor gewonnen in Berlijn voor de Limburg Campagne ‘Liefde voor ’t Leven’. En samen met adjunct directeur Edith Kurris werd de VVV Zuid-Limburg in 2012 ‘Slimste Bedrijf van Nederland’, een titel waar ze ‘fier’ op is evenals de toetreding van Zuid-Limburg in de duurzame Top 100 wereldwijd in 2016. Bekroningen die ze naar eigen zeggen nooit zonder haar vaste team van loyale medewerkers en externe betrokkenen had gewonnen.

Toekomst

Voor de toekomst ziet de VVV Zuid-Limburg directeur de toetreding tot de Unesco Werelderfgoedlijst voor het Heuvelland helder voor zich. Wederom een kans om Zuid-Limburg en het Heuvelland in het bijzonder internationaal toeristisch steker te profileren. ‘Laten we deze kans vergroten onder de noemer ‘Bron van Europa’, een onderscheidend concept waarmee Zuid-Limburg haar verhaal kan vertellen’ aldus Anya Niewierra.